Tuesday 21 April 2009

Mencari sesuap nasi buat anak ku- Bahagian Satu


Malam itu umpama malam-malam yang lalu bagi Mona. Sesudah mengenakan serbuk putih dalam tin bercap nyonya dan gincu merah menyala ke bibir gebunya, baju miskin kain yang di beli di gedung di tengah ibu kota dengan harga RM10 di pakai dengan cermat. Sehelai demi sehelai di sarung ke tubuh molek itu. Dibetul-betulkan pakaiannya itu. Baju yang sememangnya miskin kain itu dipadan kan benar-benar. Bengkak di dada terdedah sedikit lurahnya, niat sahaja mahu menyatakan tarikan tanpa kata-kata. Di belek-belek seolah mencari cacat tercalit di keliling badan. Hemmm...tubuhnya yang lebih sedikit suku abad ini masih utuh dan pejal umpama dara pingitan. Dia sedar ramai yang masih menjeling tanda laku. Ramai juga yang kurang senang hati dengan kelibatnya mecari “rezeki” di situ. Sesudah merasa puas mencari tiada cacat dia menolak daun pintu rumah atau lebih tepat biliknya dengan cermat seusai memetik suis lampu. Tempat berteduhnya itu yang dikongsi bersama seorang anak kecil. Di jeling-jeling sekitar beranda bangunan using di tengah kota yang hampir 5 tahun dihuninya sejak Jalal Akram yang bedebah itu menggantungnya tak bertali.



“Syafiq, Syafiq” panggil Mona separuh teriak sambil mencari-cari permata hati, racun dan penawar jiwanya itu. Mungkin di bawah bermain-main bersama teman-teman sebaya dan senasib dengannya di kaki lima bangunan tua di tengah kota itu. Benar telahan Mona. Capal Jepun anak tunggalnya itu tiada di depan pintu rumah tanda dia sudah turun ke bawah seperti selalu. Sebelum keluar dari bilik tadi dia sempat membelek buku-buku kerja anaknya. Semua sudah disuruh agar dibereskan siang-siang lagi. Dia tak mahu anaknya menangguh-nangguh kerja hari ini. Mona menuruni anak-anak tangga yang kaya dengan daki dengan cermat. Dari tingkat dua robok buruknya kedengaran Lorong Haji Muluk sudah hingar-bingar dengan pelbagai suara manusia dan kenderaan. Pelbagai tujuan orang ramai berkerumun ke lorong kurang terang itu. Ada yang singgah di gerai lusuh di hujung lorong. Ada yang mencari makanan mengisi perut yang kosong sesudah penat pulang dari kerja. Ada juga yang mencari-cari insan seperti Mona kerana batin mereka lapar minta diisi. Terdengar juga suara-suara manusia yang kenyang dengan beer dan stout menyumbangkan beberapa buah lagu dalam bahasa Tiong Hua dari atas deret-deret bangunan yang sebaya dengan bangunan tempat tinggal Mona.



Beginilah keadaan malam minggu di Lorong Haji Muluk. Kelam dan serba kabut. Bagai ada buntil-buntil emas di celah-celah lorong penuh daki ini membuat manusia tak pupus mendatanginya saban malam lebih-lebih lagi di hujung minggu. Mona masih lagi belum nampak Syafiq. Selalu ada di tepi gerai Wak Dal yang menjual kretek kapal cap Gudang Gula bermain dengan Daniel dan Syafinaz. Seingat Mona anaknya itu belum makan apa-apa selain sandwich dan air sejuk kosong yang di sediakan sebelum masuk waktu Maghrib tadi. Ada juga di berikan duit belanja supaya Syafiq makan di kantin sekolah waktu rehat tak mahu dia berlapar ketika di sekolah. Namun tiba malam dia pasti lapar kembali kalaupun masih ada sisa sandwich yang dimakannya petang tadi. Mona tahu hal makan minum dia dan anaknya tak tersusun tak seperti anak-anak yang lain. Pagi, sudah sedia nasik lemak dan kuih dua jenis di atas meja. Tengah hari sudah ada nasi putih, ayam goreng atau masak merah serta sayur campur. Sirap limau dan jus oren menjadi minuman hari-hari. Petang pisang goreng, teh panas atau bubur kacang menjadi pemanis mulut. Begitu juga malam dan sebelum tidur ada sahaja makan tak pernah jumpa lapar. Namun Mona dan Syafiq hanya boleh mengangan-angankan sahaja segala macam kemewahan itu. Apa yang ada itulah dimakan. Apa yang ada itulah dipakai.



Jam sudah pukul 10.30 malam ketika Syafiq memanggil Mona. “Mama,mama Wak Dal bagi keropok lekor. Daniel ngan Syafinaz pun dapat. Sedap mama”. “Syafiq cakap terima kasih tak kat Wak?” Tanya Mona.”Cakap mama”, balas Syafiq. “Ha macam nilah anak mama. Nanti malam lepas mama habis kerja kita makan sama ye sayang. Nanti mama suap Syafiq ye. Syafiq main-main dulu tau tapi jangan jauh-jauh tau. Ha lagi satu jangan ikut orang tak kenal tau. Ye Syafiq. Meh mama sayang sikit ”, satu ciuman penuh mesra Mona kenakan ke ubun-ubun anaknya itu. Di lepaskan anaknya itu bermain-main semula dengan teman-temannya sambil dia memulakan kerja.....Bersambung


No comments: