Saturday 11 April 2009

Dimana silapnya?




Entri saya kali ini adalah komen saya terhadap satu entri saudara Zulkifli Nordin , ahli Parlimen Kulim Bandar Bharu. Secara kasarnya entri itu adalah respon kepada segelintir masyarakat yang sebenarnya mencalit arang di muka Islam. Walaupun arang yang dicalit bersungguh-sungguh itu disangkanya mascara Maybelline yang di gayakan artis cantik jelita Fasha Sanda. Dalam mereka menyangka merekalah pembela agama, bangsa dan negara namu sebenarnya merekalah perosak segala-galanya. Bagai gunting dalam lipatan, bagai api dalam sekam. Tulisan saya ini jauh sekali untuk membela atau mencela namun bagi saya yang benar itu benar. Lets call a spade a spade.


Ya memang benar terdapat kesalahan yang saya yakin bukan lah disengajakan pun dalam bacaan Saudara Nga Kor Meng ADUN Pantai Remis & MP Taiping itu. Tugas kita selaku Muslim bukan menghina beliau dan memberikan tuduhan yang tak diterima dek akal. Betulkan kesalahannya itu. Mudah-mudahan tebuka hatinya untuk Islam. Saya juga ingin merespon kepada komen pelawat Saudara Zulkifli Nordin yang menyatakan ketika saidina Umar ingin membaca Alquran yang didengarnya yang dibaca oleh adiknya Fatimah, Fatimah menyuruhnya mandi (untuk bacaan lanjut sila klik sini)


Sila rujuk balik mana-mana kitab sirah karangan ulama’-ulama’ mu’tabar sebagai contoh Fiqh Sirah karangan Syeikh Dr. Mohamad Said Al-Buthy. Namun kali ini saya ingin membawa autoriti dari Kitab Muhadharat Fi At-Tarikh Al-Islami muka surat 32 dan 33 karangan Dr.Amin Qudhah dan Dr.Muhammad Annuraimah pensyarah di Universiti of Jordan, Amman Jordan. Ya memang betul Saidina Umar di suruh mandi.Kerana waktu itu Umar ingin memegang mashaf yang sedang di baca Fatimah dan suaminya.Mungkin juga Fatimah meinta beliau mandi supaya reda sedikit kemarahannya. YB Nga bukan lah memegang Al-quran pun.Dia buat teks ucapan.Seperkara lagi walaupun Umar dah mandi dia masih belum Islam ketika itu.Selepas membaca lembaran Alquran itu beliau pergi berjumpa Nabi di rumah Al-Arqam bin Abi Al-Arqam baru beliau masuk Islam.


Jelas lah disini orang bukan Islam tidak pernah dilarang membaca atau mendengar Al-Quran. Kerana keterbukaan Islamlah memperdengarkan bacaan Al-Quran dan seterusnya membenarkan Umar membaca mashaf tersebut menjadi wasilah Umar memeluk Islam. Sepatutnya kita sebagai Muslim dan khususnya Malaysia yang hidup dalam kepelbagaian agama dan bangsa, galakkan lagi orang bukan Islam baca Al-Quran. Daripada kita belikan bunga, kek atau jam sempena hari jadi misalnya apa kata cuba pula hadiahkan senaskhah Al-Quran beserta terjemahannya kepada teman-teman bukan Islam kita. Tunjukkan Islam ini benar-benar terbuka mudah didekati dan mesra.

1 comment:

Basuh Baju said...

bila baca surat terbuka Nik aziz kpd pemimpin DAP ni rasa tersentuh sgt hati..