Saturday 13 December 2008

Kepemimpinan Melalui Tauladan




Ya ampun Che Det aku pinjam kata-kata hang. Aku sememangnya suka dengan kata-kata ni. Bukan kerna ta'sub kepada Madey, tapi konsep ni ringkas,padat namun cukup jelas maknanya jika pemimipin mendalami maksudnya.

Konsepnya jelas. Sesiapa sahaja yang bergelar ketua layak ketua kampong kah dia, ketua jabatan kah, ketua menteri kah, menteri besar kah, hatta perdana menteri kah satu sikap yang perlu di ambil berat ialah dia harus menjadi contoh kepada yang lain. Bukan sekadar tahu memberi arahan dari jauh. Tapi sanggup pula melaksanakan arahan itu dengan diawali oleh pemimpin itu sendiri.

Kalau nak nasehat anak buah jangan makan suap, ketua dahulu jangan sebat duit rakyat. Kalau suruh rakyat harus ubah cara hidup, ketua dahulu harus berhenti bershopping di London. Kalau mahu pelajar university jangan malas membaca, tunjukan dahulu ahli-ahli parlimen Malaysia pun sarat dengan bahan bacaan. Terjemahkan dengan debat mantap, hujah yang kukuh dengan fakta dan dalil. Bukan layak tong kosong sahaja ketika di Parlimen.



Kota Irbid masih sejuk dan sunyi tika ini.Cuti raya Haji baru sudah. Esok kami akan kembali ke kuliah. Aku merenung kembali the so called leaders dalam seantero dunia hari ini amnya dan Malaysia khasnya. Pemimipin besilih ganti. Ada yang boleh berkidmat semula setelah digantung dek kerna rasuah politik. Ada yang baru sahaja meninggal dan bakal diganti pula 17 Januari 2009 ini. Tapi dalam seramai-ramai tu, banyak mana yang boleh bersusah dan senang bersama pengikut-pengikutnya. Ramai mana yang boleh duduk bersila meneguk kopi dan goreng pisang di warung-warung mendengar keluhan rakyat. Ramai mana yang rumahnya di pastikan tidak harus lebih besar dari rumah rakyatnya. Ramai mana yang tidak akan makan sehingga kenyang kalau masih ada rakyatnya yang lapar. Ramai mana yang tidak bisa tidur kalau ramai rakyat nya masih menderita.






Ini perkara bahaya. Mungkin ada yang tidak berani menjengah rakyat marhain kerana takut di cap pejuang tulen. Sementara duduk di atas ini, mahu enjoy sampai kebulu-bulunya. Mahu hidup mengaut harta sebanyak mungkin. Mahu tidur enak-enak atas katil setinggi lutut. Mahu berdengkur puas-puas dalam selimut 3 inci tebal buatan German. Sekurang-kurang sementara masih menjadi ketua.




Bukankah negara Malaysia ini kaya buminya. Banyak hasil mahsulnya. Baik budi pekertinya orang-orangnya. Mereka tidak akan marah kepada orang-orang besar.Mereka harus berterima kasih kepada orang-orang besar kerana menjaga mereka. Memberi sekupang dua tatkala Pilihanraya, barang seorang sehelai kain sarung sudah lah. Selebihnya serahkan pada orang-orang besar. Apa salah merasa nikmat dunia ini yang tak dapat dirasai oleh orang kebanyakan. Hidup hanya sekali.








Ini penyakit golongan Gerombolan. Boleh jadi juga penyakit yang bakal melanda Pakatan sekiranya masih ramai yang rakus mengumpul harta dunia. Kalau pemimpin tidak ambil pusing perihal rakyatnya inilah yang bakal terjadi. Sejuk hati ku melihat pimpinan sendiri mampu turun padang. Contoh mudah Nizar Jamaludin . Dengan tangan sendiri menyembelih lembu, atau Ahmad Yunus Hairi dengan kepakaran sendiri mengkhatan kan budak. Kalau ragu ini hanya taktik PAS, Che Guevara tokoh sosialis Cuba yang mati dalam perjuangan pun mampu mengerat tebu, membanting guni bersama rakyatnya.





No comments: