Friday 24 October 2008

Alfatihah buat seorang nasionalis,sosialis,pejuang tulen Shamsiah Fakeh


Terase direntap jantung ni bile aku dapat berita Shamsiah Fakeh udah pulang ke rahmatullah.
Terase baru semalam aku baca memoir Shamsiah Fakeh tu.Terase baru semalam aku ngan Kimi bercakap-cakap nak jengok Shamsiah Fakeh atleast before aku fly.
Tapi nak buat macam mane.Tuhan lebih sayang die. Terus terang aku cakapkan aku bukan lah pemuja manusia. Namun semangat cekal Shamsiah Fakeh berjuang mengangkat senjata tika itu anak2 gadis hanye dudok dirumah,belajar masak,saat ramai pemuda-pemudi waktu itu ada yang leka dek momokan penjajah namun Shamsiah Fakeh bangun meniup api perjuangan menyedarkan anak watan ini bangun berjuang.
Beliau dengan cara beliau.Dari seorang gadis pelajar pondok sehingga mengetuai Angkatan Wanita Sedar(AWAS),berjuang bersama Rejimen 10 PKM,sehingga kematian anak kandungnye sendiri,hidup dirantau bertahun-tahun namun semangat kental Shamsiah lah yang patut sangat kita contohi.Lepas sorang-sorang Tuhan cabut nyawa saksi-saksi ambang merdeka ini.Entah bile agaknya kita nak sedar.
Jangan nanti dah habih dah rujukan-rujukan ni mengahadap Tuhan, baru terkial-kial. Sudah lah,cukup carutan aku kali ni. Aku nak carik Babrican buat hilang dahaga

No comments: