Sunday 1 November 2009

Sekelumit tentang mahasiswa...

Dr Asri Zainal Abidin diberkas pihak Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan Polis sejurus selepas beliau selesai memberi kuliah bulanan di Taman Seri UKay di Ulu Kelang. Beliau dipercayai ditahan atas tuduhan mengajar tanpa tauliah.

Saya bukan pengkagum Dr Asri tapi saya punya rasa hormat terhadap beliau kerana beliau seorang yang berpendirian, seorang yang punya idealisme dan suka kepada pendekatan-pendekatan yang baru. Beliau berbakat dalam penulisan kreatif seperti sajak dan menulis lirik lagu. Walaupun ramai yang mempertikai kan kebolehan beliau dalam bidang perundangan Islam (Fiqh dan Usulfiqh) sementelahan beliaumerupakan seorang pelajaran jurusan Bahasa Arab di University of Jordan Amman Jordan, tapi persoalan itu masih boleh didebatkan.

Saya tidak lah ingin bercakap soal layak atau tidak layak beliau mengajar agama itu. Soalnya sekarang ruang bersuara dan memberi pendapat di dalam Malaysia perlu diakui dicengkam oleh tangan-tangan ghaib. Tangan-tangan itu kadang kala muncul dengan pelbagai rupa dan wajah tanpa kita sedari.

Cuba saudara-saudari bayang kan guru agama yang mengajar kitab-kitab mu’tabar ini pon dianggap sebagai bermasalah tidak hairan lah kes-kes jenayah mengalami peningkatan seperti mana yang dilaporkan di dalam parlimen.

Jadi apa relevannya permasalahan ini dengan mahasiswa? Selaku mahasiswa kitas harus sedar Malaysia bukanlah seindah yang kita gambarkan atau yang kita acapkali tonton dalam video yang ditayangkan setiap kali Maa’rad Thaqofi. Kita puny persoalan yang lebih besar dari sekadar mencari-cari seluar dan baju di bundle. Lebih besar dari soal muraqib akhwat.

Bagi saya, persoalan-persoalan besar ini harus sama-sama kita fikirkan selain daripada kempen-kempen (e.g. Ikhtilat sifar)dan syllabus MEKAP yang sedia ada. Kerana kita harus berhenti “membebel tentang Islam” tanpa membawa perkara-perkara yang lebih realistik untuk disampaikan ke tengah masyarakat menjadikan Islam ini terbiar hanya di Masjid-masjid,surau-surau ataupun kelas-kelas agama.

p/s: masih menunggu forum ISA di buat di Jordan.

No comments: