Saturday, 1 May 2010

Muntah kuning: reaksi penolakan terhadap clan-clan sejenis.




Seorang ahli perniagaan kelas menengah (baca lessen F) , Yang Mulia. Halim Daud sedang mengemas-ngemas kan mejanya. Setiausaha mudanya cuti hari ini. Kerana itu beliau sedikit kelam kabut. Selalu setiausahanya itu lah yang akan mengemaskan meja itu selepas ia “berselerak”. Tiba-tiba telefon bimbit beliau berbunyi.

(Para penonton..ibu-ibu, bapak-bapak, semua yang ada di sini…nada dering lagu seorang penyanyi dangdut dari seberang)

Dato’ Issa: Hallo! Encik Halim. How are you. Ini Dato’ Issa cakap. Kau orang Pasir Dua Butir kan?

Halim Daud: Ye Dato’. Apa khabar? Bila pulang dari Bandung? Tak. Saya anak jati Kuala Pasir. Lahir di Jalan Ipoh. Diam di Jalan Klang Lama. Ada apa hal Dato’?

Dato’ Issa: Oh begitu. Jadi kau jangan datang Pasir Dua Butir.

Halim Daud: Kenapa Dato’? Apa salah saya?

Dato’ Issa: Arahan Sultan Aminurrashid

Halim Daud: Aiseh man.Yeke Dato’. Susah lah macam ni.

Dato’ Issa: Ya.

Halim Daud: Apa sebenarnya titah Sultan Aminurrashid.

Dato’ Issa: Sultan Pasir Dua Butir, Sultan Aminurashid menegaskan, sesiapa yang tidak bersetuju dengan peraturan larangan berpolitik di masjid dan surau sebaiknya tidak perlu datang ke negeri ini.



Halim Daud: Aiseh man. Ada lagi?

Dato’ Issa : Ada lagi. Jika sekiranya seorang itu tidak bersetuju dengan peraturan yang telah ditetapkan di negeri Pasir Dua Butir ini, maka hendaklah beliau mengelakkan diri daripada datang ke negeri ini, titah baginda hari ini. Oleh itu kau antara orang yang aku banned.

Halim Daud: Damn it.

Dato’ Issa : Hey, you don’t talk shit, I repeat, you don’t talk shit I repeat for the third time, you don’t talk shit. Selepas ini PakcIk kau pun akan aku banned.

Halim Daud: Sorry Dato’. Habis macam mana dia nak mengajar di Universiti Lye Chi Kang? Dia mesti lalu Pasir Dua Butir juga. Lagipun memang la saya kadang tak puas hati dengan siak masjid and imam-imam yang sombong tu. Ada sekali tu, saya dapat pojek pasang lampu semua rumah ibadat negeri Pasir Dua Butir. Saya jumpa sami Buddha and Hindu, saya jumpa paderi Kristian saya jumpa orang masijd. Sami dengan paderi tu lagi soleh akhlaknya dari orang-orang masijd. Macam mana saya tak puas hati dengan undang-undang masjid ni.

Dato’ Issa: itu aku tak kira. Tapi tak apa. Aku akan sediakan pas masuk harian. Wajib cop tiap-tiap hari pada District Officer. Jangan ingkar..Kalau tak aku paksa Tan Sri Lye berhentikan Pakcik kau kerja dari Universiti.

Halim Daud: Oh My God. Please la Dato’. Saya nak cari makan. Pakcik saya pun nak cari makan. Susah lah Dato’ nak cop-cop ni. Saya dan Pakcik saya bukan ada masa Dato’. Lagipun Dato’ bukan tak kenal saya . Datuk saya, bapak Pakcik saya kan orang kuat Sungai Timah.

Dato’ Issa: Saya ada cakap pasal Sungai Timah? Saya cakap Pasir Dua Butir kan. Jangan masuk. Kalau tidak aku report.

Halim Daud: Sungai Timah dalam negeri Pasir Dua Butir Dato’.

Dato’ Issa: Sungai Timah dalam Pasir Dua Butir? Itu pembahagian kawasan ADUN lama. Sekarang aku dah tukar. Susah sangat nak menang kawasan tu. Aku pecahkan kawasan tu. Biar yang sokong pembangkang pergi ke kawasan lain.

Halim Daud: Ha? Betul ke ni Dato’. I tak tau pun.

Dato’ Issa: Ni nak bagi tau la ni.

Halim Daud: Tak kan tak ada notis seminggu dua Dato'?

Dato’ Issa: Notis ada dalam newspapers pemerintah. Awak jangan baca media-media baru ni. Penipu je semua tu. Mereka tu dah tak ada kerja, duduk rumah buat cerita macam-macam. Macam si Raja Putra tu. Bukan saya tak tau dia tu. Satu sekolah dulu di MKKC.

Halim Daud: Saye baca juga newspapers pemerintah Dato’. Tapi part nombor ajaib dengan kuda je.

Dato’ Issa: Baik-baik. Yang penting sekarang ni masuk Pasir Dua Butir lapor dulu. Jangan menderhaka.

Halim Daud: Ok. Saya report kat mana Dato’? Pasir Dua Butir dengan Kuala Pasir mana ada kastam atau imigresen.

Dato’ Issa : Niat dulu apa-apa hal. Niatnya begini. Sengaja aku masuk Pasir Dua Butir dan tak main politik di mesjid, kuil atau tokong. Ha macam tu caranya. Kalau nak cantikkan lagi tambah sikit kat belakang: kerana titah Sultan Aminurashid.

Halim Daud: Baik Dato’. Chivas Regal ada lebih Dato’? Saya nak buat parti sikit la.



Dato’ Issa: Chivas Regal? Saya tak minum. Saya tak minum. Ada nampak saya minum. Saya tak minum. Saya tak minum. Jangan percaya blog-blog ni. Saya tak minum. Ada nampak saya minum? Saya tak minum. Saya tak minum. Erk ekkk ekkk. Berrr berrrr….( bunyi seolah-olah keluar sesuatu dari mulut. Mungkin buih putih?

Halim Daud: Dato’,Dato’? Are You OK Dato’? Dato’?

Dato Issa: Eh sorry-sorry. Saya kena sawan la kejap tadi. Saya memang tak boleh dengar orang sebut-sebut nama liquor ni. Asal dengar je sawan saya mula lah datang. Yela consultant saya, UCPO tu dah pesan, kalau ada orang tanya bab-bab liquor ke perempuan ke kuda ke, jangan mengaku. Lagi bagus kita divert pula cakap orang lain yang minum, orang lain yang main perempuan, orang lain yang main kuda. Oh ya banyak je lagi dalam stor saya tu. Berapa barrel saya order itu hari. Mari lah datang ambil.

Halim Daud: Hush terkejut saya. Ingatkan Dato’ kena renjatan elektrik tadi. Sawan rupanya. Ha baik-baik. nanti saya datang. Pukul berapa Dato’?

Dato’ Issa: Macam biasa. Tapi datang jangan la sorang je. Bawak la sorang dua pemanis.

Halim Daud: itu janga risau Dato’. Macam lah tak kenal saya. Baik Dato’. Ini malam saya datang. Assalamualaikum.

Dato’ Issa: Waalaikumsalam.

Yang Mulia Halim Saad terus mengemaskan mejanya. Mujur malam ini malam minggu. Kalau nak pening-pening sedikit malam ini tidak menjadi masalah. Selesai mengemas suis lampu di padam. Dia memutar-mutarkan kunci motokar di hujungng jari telunjuk sambil bersiul-siul lagu dangdut artis negara seberang. Walaupun mulanya risau juga di banned oleh clan-clannya sendiri, tapi dia berasa lega. Kerana di negara ini segalanya mungkin. Yang Mulia Halim Saad tersenyum ketika menuruni tangga sambil mulutnya masih bersiul-siul.

2 comments:

Syahid said...

Mendalam. Ada part aku tak faham. Masih menghiburkan.

psychedelicmundo said...

part mana tu syahid?