Saturday 8 August 2009

Jangan jadi ibu bapa yang poyo!!!!

Berita ini amat-amat mengecewakan saya. Selaku anak saya tak kan mengaku ini adalah ibu dan bapa saya. Sememangnya mereka yang tinggal di kawasan-kawasan ini memang orang Malaysia yang nak jadi lebih putih dari orang puteh. Yang nak bermadam dan ber mister. Mereka ini memang ibu bapa yang poyo!!!!!!!!!!!

6 comments:

guntur said...

salam
lama tak komen blog saudara
kalau kita imbas kembali zaman ibu bapa kita bersekolah,mereka ada 2 aliran iaitu english dan melayu.
pelajar ketika itu bebas memilih.
dan saya lebih suka dengan cara tersebut.tak timbul masalah seperti sekarang.yang minat english nak semua orang ikut dia.yang nak ambil melayu nak semua orang ikut dia.

psychedelicmundo said...

guntur guntur..dah lama betul saudara masih lagi beriman dgn PPSMI ni ye..saya masih tak faham la kenapa masih ramai yang nak belajar sains n math ni dalm english.kalau satu masa dulu di saat Malaya masih belum ramai pakar-pakar Matemati n sains Melayu dan boleh berbahsa Melayu, boleh lah di ambil faham.Tapi kita sudah 52 tahun merdeka.52 tahun.kalau orang dah senja sgt dah umurnya ni.tapi kenapa Malaysia msih terkial-kial nak mencari identiti.sebab tu jgn salah anak2 muda sekarang yang terlalu mudah meghadam budaya asing sebab semua pemimpin kita yang mencorak supaya berfikirlah macam orang asing.tengokla laporan ASASI.berapa ramai Profesor yang terasa terhina betul dengan dasar ini.kalau bahasa Melayu ini tak digandingkan dengan ilmu moden (sains dan matematik) lama bahasa melayu ini akan lupus macam tu je.

guntur said...

err saudara psychedelic.jangan salah faham.saya tak menyokong pelaksanaan ppsmi mahupun pemansuhannya.saya cuma menyokong sistem pendidikan yang lebih fleksibel.kalau boleh semua orang puas hati.yang nak dengan bahasa melayu teruskan, dan yang dengan english pun teruskan.dua-dua ada kelebihan.

guntur said...

saya fikir tak ada masalah(mungkin) jika diwujudkan 2 aliran.

psychedelicmundo said...

Sebab itu saya kata kan kita ini masih belum punya identiti.kenapa perlu 2 aliran?di mana semnagat untuk mengarah kepada bangsa yang berpadu kalau apa yang nak di ajar dan ditutur berbeza?sedari dulu saya katakan apa sebenarnya bentuk masyarakat negara bangsa yang saudara fikirkan?kita tidak boleh pecah2 kan masyrakat ini.rata2 mereka yang ingin kan PPSMI in diteruskan golngan teknokrat,tggal di perumahan2 mewah.kalau dibiarkan mereka ini dengan apa yg mereka mahu,agaknye terdetik tak dalam hati mereka bandar nasib peneroka bandar di kampung kerinchi,Brickfields,Pantai dalam.ini belum termasuk nsib penduduk pendalaman di Sabah dan Sarawak.Jangan pecah2kan masayarakat ini.saudara Guntur.jangan anggap semua orang dlm Malaysia ni mcm anda

guntur said...

betul tu saudara.lepas ni kita pergi ke sekolah-sekolah aliran arab,kita rombak kurikulum mereka,terjemah kitab-kitab mereka dalam bahasa melayu.takut mereka jadi arab,berana-enta sebagaimana anda risaukan golongan pro-ppsmi bermadam-mister.

terima kasih atas nasihat saudara tentang pentingnya identiti ini

saudara,saya tak fikir perbezaan aliran punca perpecahan kita.semua ini berkaitan dengan sikap kita.ya,saya tahu sikap dibentuk dengan pendidikan tapi bagi saya ini bukanlah puncanya.mungkin selepas ini kita perlu memperkenalkan subjek kewarganegaraan di sekolah-sekolah.

terima kasih kerana sudi meluangkan masa melayan komen-komen saya.