Monday 22 February 2010

Andai aku punya Salina.......

Sebelum tidur saya sempat membelek blog seorang teman baru Pei Pan. Bercerita tentanggadis, kekasih lama. Kekasih ini dibidankan oleh Pak Samad Janggut. Saya pernah bersama dengan kekasih lama ini ketika tingkatan 1, tingkatan 5 dan ketika bulan puasa tahun sudah.





Kekasih ini tidak diswastakan kepada orang-orang atau tauke-tauke tertentu. Kekasih ini milik awam. Sesiapa juga yang tidak memilih bulu dan kulit semata-mata harus memiliki kekasih seperti ini. Kekasih ini walau di pandang hina oleh orang, namun hatinya sesuci embun pagi yang menitis di atas daun-daun hijau yang muda lagi segar.





Baginda Rasul pernah menyampaikankan pesan, kekasih seperti ini sementalahan hatinya baik, sanggup memberi minum seekor anjing yang kehausan dengan kasutnya sendiri, Syurga juga balasannya di hari kemudian. Kekasih seperti ini namanya Salina. Kekasih ini bukan ustazah atau seorang doktor gigi. Kekasih ini adalah watak-watak mangsa keadaan yang punya sekeping hati yang mulia. Saya tujukan sajak ini untuk salina dan Salina di luar sana.



(p/s-terima kasih Pei Pan beri peluang saya melepas rindu pada Salina)





Kalau lah aku bertemu Salina

Tak akan aku sia-siakan nasib mu terbiar di lorong-lorong gelap

Menjadi makanan batin pemuda lahap

Berhidung belang berkeris tumpul panjang





Andai aku punya Salina

Dosa ku membiar kau di baham Abdul Fakar

Manusia rakus tidak berguna walau sekupang

Menyedut madu mu Salina namun tuba yang dipulang





Sekiranya aku punya Salina

Akan ku belai rambutmu yang hitam sehitam tanah pohon zaitun

Aku ku sisir ikal mu bagai sudah tiada lagi hari esok bagi ku

Akan ku hiaskan bintang kejora menjadi kerongsang kebayamu





Kampung Kambing saksi seksa mu Salina

Kilang air batu berhembus bagai sama mengeluh jerih mu Salina

Namun kau kembali kuat kerana Hilmy ( bagai darah dan daging mu sendiri)

Namun kau terus gagah kerana Nadihah ( bagai saudara kandung mu sendiri)





Tangan ini tak mampu mengait awan menjadi selendang mu

Atau mengukir istana batu layak Khazanah Petra menjadi singgahsana mu

Atau membina kota seteguh Jerash menjadi taman permainan mu

Namun andai engkau sesat di Wadi Rum tangan ini mampu memimpin mu





Aku pernah bertemu salina

Berkongsi hati berkongsi mimpi

Namun hilang diragut masa

Patah tak tumbuh hilang tak berganti





Andai salina datang kembali

Atau ku temu Salina yang lain

Hati ku tidak Gerhana lagi

Hamba bersumpah tiada yang lain

5 comments:

Pei Pan said...

Salina, biar pun kotor dan di pandang hina, tapi hatinya mulia.

atiqahdahalan said...

wadi rum boleh sesat eh?

bolehlah lepas ni buat bedak buku sastera melayu.

psychedelicmundo said...

tp Pei Pan: Salina contoh warga yg tak menilai kulit dan bulu.

to one: ala tamsilan je..kan die mcm lembah gtu huhu.. hemm mmg da lme sgt nak buat..tp xde ruang la..

psychedelicmundo said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

aku ingin mencintaimu,
dengan sederhana,
dengan kata yang tak sempat,
diucapkan kayu kepada api yang menjadikannya abu...